۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

ننجون مشهد!

من هیچ کدوم از پدربزرگ هام رو ندیدم. پدرِ پدرم که 9 سالگی بابام از دنیا رفته بود و بابام خیلی سختی و دردسر کشیده بود تا بزرگ بشه. البته مادربزرگم خیلی شیرزن بوده و این رو از حرف های مردمی که اون رو دیده بودند، می گم. مثل یک مرد از دو دختر و یک پسرش حمایت کرده بود و اون ها رو بزرگ کرده بود. مادرِ پدرم هم یک سال پیش از تولد من از دنیا رفته بود. خدا رحمتشون کنه!


پدرِ مادرم یک حکیم بوده که ظاهرا کارش خیلی درست بوده و از شهرستان می اومدند دنبالش و برای درمان بیمارانشون اون رو به شهرستان می بردند. خدا بیامرز خیلی به امام رضا (ع) علاقه داشته و زیاد به زیارت می رفته و اسمش شده بود؛ عمو مشهد!


طبیعیه که بچه هاش هم صداش بزنند؛ آقاجون مشهد! ایشون هم ظاهرا حدود بیست سال پیش از تولد من از دنیا رفته بودند. اما فقط مادرِ مادرم رو دیدم. همه به ایشون می گفتند؛ ننجون مشهد! خیلی مهربون بود و پاکیزه! حدود صد سالی داشت که از دنیا رفت. پاییز سال 1373 بر اثر زمین خوردن، لگنش شکست و یکی دو ماه بعد از دنیا رفت. روح جمیع رفتگان شاد ان شاءالله!


وقتی به شهرستان می رفتم اون قدر به من محبت می کرد که حد نداشت! خدا بیامرز ننجون مشهد با همه مهربون بود و همه دوستش داشتند. توی روستایی که زندگی می کرد، تقریبا توی هر خونه یکی از بچه ها، نوه ها یا نتیجه ها و نبیره هاش بودند.


خدا بیامرز تا روز آخر عمرش لب به روغن نباتی نزد. هیچ مریضی نداشت. فقط چشماش ضعیف شده بود و عینک می زد. حافظه ی فوق العاده ای داشت. خونه اش رو مثل دسته گل خودش تمیز می کرد. از تجربیاتش برای ما می گفت و راهنماییمون می کرد! شوخ و خنده رو بود. اون قدر که آدم از پیشش نشستن خسته نمی شد.


گنجینه ای از ضرب المثل های ناب و کاربردی بود. نصیحت هاش هنوز یادمه! حکایت های فوق العاده ای از قدیم نقل می کرد که خواستنی و شنیدنی بود. ورد زبونش احترام به بزرگترها و عاقلانه رفتار کردن بود. کاش بتونیم به نکته ها و سفارش هایی که گذشتگان مون برامون گذاشتند و رفتند، توجه و عمل کنیم تا زندگیمون روز به روز بهتر بشه. چون پشتوانه ی این مطالب، عمر با ارزش اون ها بوده و هست!

۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۴۶ ۷ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
سعید بیگی

سایت «دبیر فارسی»


( dabirefarsi.com )



زبان و ادبیات فارسی نشان هویت ملی و مایه ی افتخار ماست!

 

*****

 

« سایت دبیر فارسی؛

بهترین اِمکان برای آموزش آسان و بهینه ی زبان و ادبیات فارسی »

 

 

                                 دوست عزیز؛ به سایت ما خوش آمدید!

 

     سایت « دبیر فارسی » در واقع خانه ی « زبان و ادبیات فارسی » است.

     اگر پرسشی در زمینه های مختلف « زبان و ادب فارسی » داشتید، حتما با ما در میان بگذارید.

     همکاران « تیم دبیر فارسی » در اولین فرصت ممکن، پرسش های شما را به طور دقیق بررسی می کنند.

     سپس پاسخ های درست و متناسب با پرسش های ارسالی را تهیه کرده و به نشانی ایمیل شما، ارسال خواهند کرد.

     برای دریافت پاسخ پرسش ها، لطفا ایمیل خود را در فُرم ثبت نام که در صفحه ی (تماس با ما) قرار دارد؛ وارد و ثبت نمایید.

     امیدواریم اوقات خوشی را در سایت دبیر فارسی سپری کنید و همراه همیشگی ما باشید!








*****

دوستان و عزیزان همراه


مطالبی که در سطرهای بالا مشاهده می فرمایید، معرفی سایت «دبیر فارسی» است که در صفحه ی اصلی سایت آمده است.

سایت «دبیر فارسی» مدتی است که فعالیتش را آغاز نموده است. 

اگر دانش آموز متوسطه ی دوم (پایه های: دهم، یازدهم و دوازدهم) دارید؛ سایت را به ایشان معرفی نمایید تا از مطالب آن استفاده کنند.

برخی مطالب سایت در حاشیه ی زبان و ادبیات فارسی است و ارتباط مستقیم با درس و کتاب ندارد.

بنابراین سایت «دبیر فارسی» فقط برای دانش آموزان نیست و دیگر عزیزان هم می توانند از مطالب استفاده کنند. 

از حضور و دیدار گرم شما و نظرات ارزشمندتان بهره مند خواهیم شد. 

به انتظار دیدار شما در سایت «دبیر فارسی» و نوشیدن چند جرعه زبان و ادب پارسی می نشینیم و مقدمتان را گرامی می داریم! 

شاد و پیروز و سربلند باشید!




۲۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۵۲ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سعید بیگی

رویاپردازی؛ بله یا نه...؟!

     هر یک از ما در طول زندگی تحربه هایی را پشت سر گذاشته ایم که برایمان ـ جدای ارزشمند بودن یا نبودن یا تلخ و شیرینی آن ـ خاطرات و ماجراهایی آرامش بخش را زنده می کند؛ چون برایمان آشناست!


     انسان همواره از چیزها، جاها و اتفاقات ناشناس و نامعلوم ترس و واهمه داشته و از آن گریزان بوده است. شاید دلیل این ترس، احساس ناامنی و اضطراب ناشی از آن است که گاه آن قدر شدید می شود که انسان را از پای در می آوَرَد.


     اما در این بین، فضاها و اتفاقات ناآشنایی هم وجود دارند که نه تنها باعث اذیت و آزار انسان نمی شوند؛ بلکه به انسان امید و آرامش می بخشند و گاه او را در مسیر زندگی یاری می کنند و با ایجاد انگیزه باعث سرعت گرفتن پیشرفت فرد می شوند.


     بیشتر این فضاهای دوست داشتنی و ناآشنا در خیالات و رویاهای انسان شکل می گیرند و دیده می شوند. انسان هنگامی که رویایی را در سر می پروراند، در واقع از محیط عادی و زندگی روزمره و یکنواخت خود خسته شده و آرزوی شرایطی بهتر و امکاناتی بیشتر را دارد.


     همین تصورات و خیالات هستند که به انسان انگیزه ی تلاش مضاعف می بخشند و به او در ادامه ی زندگی یاری می رسانند. به قول معروف: «تا رنج نَبَری، گنج نَبَری!»


     چنین انسانی برای رسیدن به تصورات و رویاهایی که برای آینده ی زندگی خویش ساخته است، برنامه ریزی دقیق می کند و به دنبال آن تلاشی چشمگیر از خود نشان می دهد و ناگزیر به تمام یا بخشی از آن رویای شیرین و زندگی دلخواهش دست خواهد یافت.


۰۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۱:۲۶ ۶ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰
سعید بیگی